Meny Stäng

Friskare tänder: Här är bästa tipsen för att lyckas

friskare tänder

De flesta vill ha ett snyggt leende, fräsch andedräkt och tänder utan bekymmer. Men det är inte bara utseendemässiga (eller för den delen ekonomiska) fördelar som går att få med en bättre tandhälsa. Tänderna och dess välmående påverkar även andra delar av kroppen och hälsan. Infektioner i munnen och tandköttet kan öka risken även för sjukdomar i luftvägarna, och för hjärt- kärlsjukdomar. Men det finns flera enkla tips att ta till!

Borsta tänderna

Borsta tänderna två gånger om dagen, i minst två minuter varje gång. Och gör det noggrant för att verkligen få bort karies och stimulera till ett friskare tandkött. Kom ihåg att borsta alla ytor på tänderna, och även nära tandköttet. Tryck inte för hårt och ta gärna hjälp av spegeln när du borstar – då upptäcker du lätt om du missar någon tand.

Fluortandkräm

Använd en tandkräm med fluor i som stärker tänderna och ger ett bra skydd mot karies som i sin tur kan orsaka hål.

Välj rätt tandborste

En eltandborste är mer effektiv än en vanlig – men även en klassiskt tandborste gör jobbet, om du väljer rätt sort. Välj en med mjuka strån för att inte skada tänder och tandkött i onödan. Dessutom är det bra att välja en tandborste med litet borsthuvud då den kommer åt bättre längre bak i munnen där det annars är lätt för matrester och bakterier att samlas. Kom också ihåg att byta tandborste regelbundet.

Tandtråd

Just tandtråden är ofta detaljen som glöms bort när det kommer till munvård. Men ack så viktig den är – både för tänderna men även för tandköttet. Tandtråden hjälper till att komma åt bakterier mellan tänderna, dit tandborsten inte når. Den håller även rent mellan tand och tandkött och motverkar onödiga inflammationer som i värsta fall kan leda till tandlossning.

Tänk på vad du stoppar i munnen

Vad du äter – och hur ofta du äter är en avgörande faktor för din tandhälsa. Var försiktig med sura och söta drycker som juice, läsk, saft och viss alkohol som kan leda till frätskador på tänderna som då tappar sitt viktiga skydd. Men det handlar inte bara om vad du äter och dricker – utan hur du gör det. Att småäta utspritt under dagen är inte bra för tandhälsan utan försök istället att samla dina måltider för att tänderna ska utsättas för påfrestning under kortare tid och hinna återställa sin skyddande miljö inför nästa måltid. Att tugga sockerfritt tuggummi med fluor direkt efter maten kan också hjälpa munnen att neutralisera de farliga syrorna.